Přihlášení uživatele Registrace uživatele Přihlášení/registrace poskytovatele

Co znamenají pojmy distanční vzdělávání a e-learning?

V poslední době se v oblasti celoživotního vzdělávání setkáváme stále častěji s pojmy distanční vzdělávání a e-learning a mnohdy není úplně zřejmé, co se pod těmito pojmy skrývá.

V distančním vzdělávání během vzdělávacího procesu vzdělavatel a studující nejsou fyzicky na stejném místě.  Kontakt mezi vzdělavatelem a studujícími je realizován s využitím elektronických prostředků (internet, videokonference, televize atd.).

E-learning může být v rámci širší definice být jako jakékoli učení se za pomoci elektronických médií (počítač, televize, video, audio, CD a další). Užší a v České republice obvyklejší pojetí chápe e-learning jako řízené samostudium prostřednictvím počítače připojeného k internetu. V rámci této užší definice se tedy pojem e-learning částečně překrývá s distančním vzděláváním. Je to diistanční vzdělávání probíhající prostřednictvím počítače.

Komunikace v průběhu e-learningu může být asynchronní (vzdělavatel i studující přistupují do prostředí kurzu dle svých potřeb a možností, každý obvykle v jiném čase) nebo synchronní (vzdělavatel a studující se dohodnou na termínu on-line setkání, při které se spojí formou chatu, audio nebo videokonference a výuka tak probíhá na dálku jako živá přednáška či diskuse). Pro synchronní e-learning se v poslední době ujal termín webinář, pro asynchronní e-learning se používají pojmy e-learningový kurz nebo on-line kurz.

Hlavní potenciál e-learningu spočívá v těchto výhodách:

  • rychlá dostupnost materiálů,
  • snadná aktualizovatelnost,
  • znovupoužitelnost materiálů,
  • nové komunikační možnosti ,
  • možnost vysoké míry customizace,
  • okamžitá zpětná vazba,
  • průběžná interakce studijní skupiny.

Řada lidí má k e-learningu skeptický postoj, který je obvykle daný nějakou nepříliš dobrou dřívější zkušeností s kurzem, který nebyl dobře připravený a kvalifikovaně vedený nebo probíhal tak, že studující neměl na studium dostatek času a byl ve studiu neúspěšný.

Dobře připravené kurzy obsahují celou řadu interaktivních prvků, které udržují zájem studujícího a jeho pozornost.

Důležitou roli má v rámci e-learningu pedagog, i když tato role je zde většinou značně odlišná od klasické role učitele a nese i specifické označení - tutor. Tutor poskytuje studujícím individuální podporu, plní funkci průvodce vzdělávacími materiály, vytváří studujícím vhodné podmínky, motivuje, navozuje problémové situace, moderuje diskusi a zajišťuje zpětnou vazbu.

V Karlovarském kraji v této chvíli probíhá celá řada e-learningových kurzů, které jsou pro zájemce k dispozici zdarma. Pracujete-li v cestovním ruchu, můžete využít např. nabídku firmy Expresnet.cz spol. s r.o., která organizuje kurzy v rámci projektu Strategická komunikace pro konkurenceschopnost v cestovním ruchu, reg. č. CZ.1.07/3.2.12/04.0034. Dozvíte se, jak lépe komunikovat s klienty, jak zvládat krizové situace i jak zlepšit svůj mluvní projev. Více informací o kurzech najdete na stránkách www.stratcom.adlib.cz. Jedná se o asynchronní e-learningové kurzy, ve kterých můžete studovat s podporou tutora a zcela flexibilně dle Vašich potřeb a možností.

PhDr. Lucie Rohlíková

Doporučit známému

Kontakty
ISŠ Cheb
Obrněné brigády 6
350 11 Cheb
Mobile: +420 734 522 584
E-mail: dvkk@iss-cheb.cz
Odkazy
ESF v ČR Evropská Unie MŠMT OP vzdělávání pro konkurenceschopnost ISŠ Cheb
Investice do rozvoje vzdělávání