Město pod horami s jejich nejvyšší horou – Klínovcem za zády je v současné době obcí s rozšířenou působností, obsluhující obce středozápadního Krušnohoří včetně podhůří. Město Ostrov- sice nesprávně, ale přece často identifikované také jako „nad Ohří“, nebo“u Karlových Varů“. Pro autoškolu, kterou zde provozujeme, má velmi výhodnou polohu: blízkost Karlových Varů, snadnost dosažení rychlostní komunikace R6, pro výcvik velice vhodný pravoúhlý novodobý urbanizmus, horské i podhorské podmínky. Donedávna také poměrně slušné a kultivované konkurenční prostředí malého města. Naše autoškola v roce 1992 navázala na tehdy bohužel novou dobou likvidovaný systém státem zřizovaných autoškol. Privatizace autoškolství znamenala ústup od sofistikované a propracované koncepce vícefázové přípravy řidičů ve vybavených střediscích pedagogicky dobře opečovanými učiteli. Zbalkanizované drobné autoškoly byly ještě cca 10 let usměrňovány prostřednictvím zkoušek v gesci policie k poměrně solidnímu kvalitativně vyhovujícímu trendu. Počátkem nového tisíciletí se dohled státu vzdaluje, nastupují mezičlánky krajů, zkoušky a dozor pod autoritou obcí. Stát ztrácí zájem o pedagogickou stránku věci a již delší dobu prostřednictvím zákonů, jejichž dopad nelze kontrolovat, pouze administruje. Výkon a přístup každé z autoškol a školicích středisek je diametrálně rozdílný. Převažuje snaha o dosažení zisku jakýmikoliv prostředky, někdy i v zájmu pouhého udržení existence subjektu. Obecně a často ovšem prostřednictvím podnákladových cen, málo kvalifikovaných a převážně také málo kompetentních učitelů, nedodržených předepsaných počtů zákonem stanovených vyučovacích hodin, absencí teoretické výuky, školení s mizivou informační hodnotou, nulovým využitím didaktické techniky. V zásadě téměř vždy na hraně zákona a jeho porušení. V současné době pojem autoškola, (a také její učitel) zcela postrádají společenské prestiže. Je tedy obtížné zachovávat kvalitu práce s žadatelem o řidičské oprávnění, úroveň školení řidičů v akreditovaném středisku, stupeň služeb poskytovaných klientům z řad občanů i firem, a současně v aktuální ekonomické situaci vůbec přežít. Není to ovšem zcela nemožné, přesto téměř na hranici možného.
Sídlíme po celou dobu v budově základní školy. Služby - samozřejmě při úhradě nájemného – si ovšem poskytujeme společně a oboustranně a pedagogickým sborem jsme přijímáni. Je to zavazující. Škola má dobré jméno, město je malé, a snažíme se jí sami být další stálou pozitivní reklamou. Zaměřeni jsme převážně na výcviky skupiny B, k nim také vybaveni vlastním parkem. Pro potřeby výcviků C, CE a služby akreditovaného střediska pro školení profesionálních řidičů si vypomáháme kooperací s jednou z karlovarských autoškol, kde zapůjčení techniky kompenzujeme metodickou a informační činností. Přístupem zaměřeným na osobnostní vlastnosti jednotlivce, dodržení pedagogických zásad, co nejlepší prospěch, komfortní péči o školené subjekty, jsme si vydobyli velice příznivá přízviska - značková autoškola, autoškola snů. Po celou dobu se snažíme být v kontaktu s ostatními vzdělávacími institucemi – i s autoškolami s obdobnou filozofií. Je to obtížné, souznějící autoškoly jsou v zásadě ojedinělé. Proto spolupracujeme i s dalšími institucemi, které jsou nám blízké: Asociace dopravních psychologů, Centrum dopravního výzkumu – na projektech věnovaných člověku v dopravním prostředí a jeho bezpečnosti, jako byly Close to, nebo Repado. Pravěpodobně to byla právě tato aktivita, která nám otevřela další dveře. Již třetím rokem jsme angažováni jako lektoři v postgraduálních kursech dopravních psychologů na 3 renomovaných univerzitách. Naše semináře se věnují přístupu k různým věkově odlišným skupinám řidičů nebo aspirantů na držitele řidičského právnění, a rovněž metodám diagnostiky problémového chování přestupců. Zájem o člověka je na prvním místě. Proto je nám výbornou základnou čtvrt století trvající osobní spolupráce s Horskou službou České republiky. Této instituci se staráme o dopravně provozní předpisy, metodiku školení řidičů specializované záchranářské techniky na komunikacích i ve volném terénu a v lyžařských areálech. V uplynulých 10 letech jsme byli tvůrci podkladů pro pozdější legislativní výjimky v zákoně o provozu a souvisejících předpisech, které práci záchranářů legitimizují a harmonizují s běžnými předpisy . Celé uplynulé sněmovní volební období jsme pro změnu pracovali přímo pro předsedu sněmovního podvýboru pro Integrovaný záchranný systém. Vysloužili jsme si pověst osmé oblasti Horské služby – (protože horských oblastí je v naší krásné zemi celkem 7. )
Co naše práce představuje pro zájemce o výuku a výcvik v autoškole? Především bezpečné útočiště. Převahu našich klientů dnes tvoří :
-zájemci, jejichž blízcí již u nás absolvovali a doporučili výhradně naši péči
-výrazně vynikající a vyčleňující se studenti s vyhraněným odborným zaměřením, kteří by představovali pro jinou autoškolu pravděpodobně intelektuálně pro jejich metody nepřístupnou kategorii
-žadatelé středního nebo vyššího věku včetně seniorů ve věku 60-70 let, zejména osamělé starší ženy, nebo ženy s povinností péče o nemocného partnera – tedy s vysokou motivací a věkovým handicapem
-jedinci s osobním problémem typu dyslexie, dysgrafie, poruchy komunikace
-žadatelé, kteří po zklamání v jiné autoškole vyhledávají náš přístup a metody na doporučení
Sumárně: žadatelé, pro které není rozhodující jen cíl, ale cesta, kterou jim ukazujeme my.
Nechceme sice vzbudit dojem, že jsme pro naše klienty přímo klubem osamělých srdcí, ovšem jistě u nás nalézají pochopení a porozumění i empatii. Podobně je provozována naše klientská agenda ve vztahu ke školení firemních řidičů. Akce nekončí školením a jeho úhradou, součástí poskytované služby je zcela automaticky celoroční účast na našem informačním systému, a telefonické i osobní poradenství. Sami se v něm opíráme o kooperaci s předními odborníky, zejména těmi, kteří sami školí pracovníky veřejné správy, nebo vztahující se obor spravují na příslušné státní instituci, a snažíme se, zpravidla úspěšně, plnit funkci guru – učitele i mentora.
Z rozsahu popisovaných činností by se dalo předpokládat, že se naše autoškola rozvíjí, nedotýkají se jí krizová období a může si své žáky a klienty sama vybírat. Byli bychom rádi, kdyby tomu tak bylo. Za posledních 10 let se počet našich žáků snížil o polovinu. Příčina – podnákladové ceny ostatních autoškol. Ubyly organizace státní správy, které dnes nejčastěji jakýmikoliv způsoby školí ústředně, a hlavně levně. Stali jsme se zcela nezpůsobilými k účasti ve výběrových řízeních k výuce a výcviku na zdejší Střední průmyslové škole. Po neúspěšné kritice na úrovni kraje i Úřadu pro kontrolu hospodářské soutěže se výběru nezúčastňujeme – vysoutěžené ceny jsou již pod úrovní nákladů, výcvik a výuka jsou zcela bez kotrolních mechanizmů, cena je dodavateli uhražena předem, před závěrečnou zkouškou, a úspěšnost či neúspěšnost zkoušek nehraje vůbec žádnou roli. I úřad v našem sídelním městě, bohužel, přešel na školení řidičů prostřednictvím e-learningu, tedy nekonkrétní, neintaraktivní, a v zásadě i nelegitimní metody ve vztahu k Zákoníku práce, ovšem -metody nejlevnější. Klienti i žáci ubývají. Ti, kteří přicházejí, vynahrazují ovšem námi pociťovanou újmu svým zaujetím, motivací, věrností a přístupem a my jim jsme za to vděčni. Pro ně nás naše práce stále baví. Pravděpodobně spíše starší generace zná knihu Karla Poláčka Klapzubova jedenáctka. 11 chudých chlapců přijde ke slávě prostřednictvím kopané. Při návratu z tréningu přijde nápad zakopat si s hloučkem malých kluků, kterým jsou vzorem. Kapitán malého týmu je ovšem rezolutní: „Vy jste profesionálové a hrajete o peníze. My s Vámi hrát nemůžeme, protože my - hrajeme o čest. „
Naše pozice je v současné době těžká, a cenoví podbízeči bez morálních a odborných skrupulí přežívají snad jednoduššeji. Naše životní filozofie je ale jiná. Peníze stejně jako všichni ostatní potřebujeme. Ale ve skutečnosti asi daleko více stojíme o to, co se nedá koupit. A tak jsme stále optimisty v naději, že ještě přijde doba, kdy se bude hrát nejen o peníze, a zatím stále máme alespoň to druhé: čest.